Uitleg sociale media berichten

Het plaatsen van berichten op social media kan het bedrijf veel succesvoller maken als dit op de juiste manier wordt ingezet. Het allerbelangrijkste om te weten voordat u begint met het plaatsen van berichten, is op welk kanaal of kanalen u zich gaat focussen! Tevens staat de tijd van nu in het teken van technologie, waarbij smartphones de leiding nemen. Op alle kanalen is het dus belangrijk om uw berichten ook te testen op mobiel. Hieronder meer uitleg over verschillende social media kanalen en het plaatsen van berichten op desbetreffende social media kanaal.

Facebook

Als er wordt gekeken naar leeftijdsgroep van Facebook, blijkt dat er een daling van gebruik plaatsvindt onder de leeftijd 40. Alsnog is de leeftijdsgroep van 20-39 het grootste qua dagelijks gebruik van Facebook. Als er wordt gekeken naar formaliteit van dit kanaal is Facebook een relatief informeel kanaal en meer gericht op de B2C bedrijven. Toch vragen veel B2B bedrijven zich af of zij Facebook in kunnen zetten, ons antwoord hierop is ja, zeker. Met Facebook bereikt u namelijk ook de mensen binnen andere bedrijven, omdat zij zich ook op Facebook bevinden.

Hoe plaatst u een bericht op Facebook?
U kunt dit op 2 manieren doen:

1. Aan de voorkant van Facebook. Dit wil zeggen dat u het bericht gelijk op Facebook plaatst bovenaan bij “Wat ben je aan het doen?” Hier kunt u allereerst kiezen of u er een foto of video wilt plaatsen door op het icoontje te klikken. Door een foto of video uit uw bestanden te kiezen, wordt deze in het bericht geplaatst. Boven deze afbeelding of video kunt u het stuk tekst plaatsen wat u wil delen met het publiek. Door daarna op plaatsen te klikken staat hij op de pagina! Kijk daarna ook of hij goed te lezen is via een mobiel apparaat, u kunt het bericht later nog bewerken door op de drie puntjes te klikken recht bovenaan het bericht.
Of
2. Aan de achterkant van Facebook. Dit kan door middel van meerdere tools, waarmee u zelfs berichten mee kan inplannen. Deze manier gebruiken wijzelf ook door middel van Coosto (link), dit is een tool waarmee u de berichten van alle social media kanalen voor een volgende dag kan inplannen. Meer over deze manier? Onderaan de pagina staat het uitgelegd!

LinkedIn
LinkedIn is een platform dat steeds populairder wordt en steeds meer wordt gebruikt. LinkedIn noemt zichzelf het grootste professionele netwerk, wat zich richt op professionals. Dit kanaal is een formeel kanaal, waardoor dit voor B2B bedrijven heel aantrekkelijk is. Dit platform wordt niet alleen gebruikt om bedrijven met elkaar in contact te laten komen, maar is met name ook bedoelt om (potentiele) werknemers en werkgevers met elkaar te verbinden.

Op LinkedIn is het erg belangrijk dat u vooral heel veel weggeeft. Wat we hiermee bedoelen is dat professionals op LinkedIn afknappen op het moment dat u alleen uw producten aanprijst. Dit platform is perfect om de kennis binnen uw bedrijf te delen en hiermee uw publiek te triggeren om een kijkje te nemen binnen uw bedrijf. Dit kan door middel van het delen van blogs of door elke week een goede tip te geven.

Hoe plaatst u een bericht op LinkedIn?
Dit kan op 2 manieren

1. Aan de voorkant van LinkedIn. Dit wil zeggen dat u het bericht gelijk op LinkedIn plaatst bovenaan bij “bijdrage schrijven” Hier kunt u allereerst kiezen of u er een afbeelding, video of document wilt plaatsen door op het icoontje te klikken. Door een afbeelding, video of document uit uw bestanden te kiezen, wordt deze in het bericht geplaatst. Boven deze afbeelding, video of document kunt u het stuk tekst plaatsen wat u wilt delen met het publiek. Door daarna op plaatsen te klikken staat hij op de pagina! Kijk daarna ook of hij goed te lezen is via een mobiel apparaat, u kunt het bericht later nog bewerken door op de drie puntjes te klikken recht bovenaan het bericht. Wat op LinkedIn daarnaast heel belangrijk is zijn #hashtags en @tags, hiermee wordt uw bericht namelijk eerder en vaker bekeken. @tags kunt u gebruiken om een organisatie of persoon te taggen die u in het bericht noemt en met #hashtags kunt u onderwerpen plaatsen die gerelateerd zijn aan het bericht.
Of
2. Aan de achterkant van LinkedIn. Dit kan door middel van meerdere tools, waarmee u zelfs berichten mee kan inplannen. Deze manier gebruiken wijzelf ook door middel van Coosto (link), dit is een tool waarmee u de berichten van alle social media kanalen voor een volgende dag kan inplannen. Meer over deze manier? Onderaan de pagina staat het uitgelegd!

Instagram
Instagram is het platform dat momenteel het sterkst aan het groeien is, met name in de leeftijd 15-39 jaar. Instagram is gericht op het delen van beeldmateriaal, waardoor dit voor bedrijven met veel beeldmateriaal aantrekkelijk is. Daarnaast kan gesteld worden dat Instagram een informeel platform is, omdat het gericht is op B2C. Voor bedrijven die zich willen richten op de jongere leeftijdsgroep, raden wij dit zeker aan! Een ander belangrijk feit over Instagram is dat er veel influencers (beïnvloeders) actief zijn waar een samenwerkingen mee aan kan worden gegaan. Dit is iemand die ontzettend populair is en veel volgers heeft. Via een influencer kunt u producten van uw bedrijf laten weergeven op hun Instagram tijdlijn, waardoor het bereik wordt vergroot. Houdt er dan wel rekening mee dat het publiek van deze influencer gelijk moet zijn aan uw doelgroep, anders is de kans groot dat het product niet geliefd is onder het publiek.

! Maak wel een bedrijfsaccount aan, zo heeft u inzicht in de statistieken van uw berichten.

Hoe plaatst u een bericht op Instagram?
Dit kan op 2 manieren

1. Aan de voorkant van Instagram. Dit wil zeggen dat u het bericht gelijk op Instagram plaatst. Tip: het is makkelijker om een bericht via mobiel te plaatsen, zo weet u ook zeker dat het voor mobiele gebruikers toegankelijk is. Onderaan in het midden staat een plusje of een foto icoontje, waar u een nieuw bericht kan plaatsen. Wanneer u hierop klikt kunt u een foto of video plaatsen, of zelfs meerder foto’s en video’s in 1 bericht tot een maximum van 10. De foto(‘s) en/of video(‘s) die u wilt plaatsen kunt u kiezen uit uw media. Wilt u meerdere foto’s of video’s plaatsen? Klik dan op het meest rechtse rondje rechts onderin de foto met daarin een vierkantje. Zodra u de juiste foto’s en video’s heeft gekozen, kunt u in het scherm het formaat aanpassen. Als u tevreden bent kunt u via het blauwe pijltje of blauwe tekst “volgende” naar de volgende pagina. Hier kunt u een filter of effect toevoegen aan uw media. Wanneer u geen aanpassingen meer wilt doen aan uw media kunt u nogmaals klikken op het blauwe pijltje of blauwe tekst “volgende”. Nu is de laatste stap om er tekst, locatie en gebruikers aan toe te voegen, hierna kunt u op de blauwe tekst “delen” klikken en uw bericht wordt geplaatst.
Of
2. Aan de achterkant van Instagram. Dit kan door middel van meerdere tools, waarmee u zelfs berichten mee kan inplannen. Deze manier gebruiken wijzelf ook door middel van Coosto (link), dit is een tool waarmee u de berichten van alle social media kanalen voor een volgende dag kan inplannen. Meer over deze manier? Onderaan de pagina staat meer info!

Twitter

Het gebruik van Twitter is de afgelopen jaar gedaald onder de leeftijd 18 tot 24 jaar. Toch wijzen cijfers erop dat het nog te vroeg is om niet actief te zijn op Twitter als bedrijf. Van de Twittergebruikers is toch de leeftijd van 20 tot 39 het meest actief op Twitter. Twitter wordt voornamelijk gebruikt om nieuws en meningen te delen.

Hoe plaatst u een bericht op Twitter?
Dit kan op 2 manieren

1. Aan de voorkant van Twitter. Dit wil zeggen dat u het bericht gelijk op Twitter plaatst. Tip: het is makkelijker om een bericht via mobiel te plaatsen, zo weet u ook zeker dat het voor mobiele gebruikers toegankelijk is. Als u op de voorpagina van Twitter bent, ziet u bovenaan de pagina “Wat houdt je bezig?” staan. Wanneer u hierop klikt kunt u het gewenste tekstbericht plaatsen. Wanneer u ook media wilt plaatsen, kunt u op de icoontjes daaronder klikken. Het eerste icoontje staat voor media (foto’s en video’s), het tweede icoontje staat voor een Gifje (kort bewegend beeld), het derde icoontje staat voor het delen van statistieken en met het laatste icoontje kunt u emoticons plaatsen. Vervolgens klikt u op Tweeten en wordt de tweet geplaatst. Een tweet staat voor een bericht op Twitter, deze naam is vanuit Twitter ontstaan.
2. aan de achterkant van Twitter. Dit kan door middel van meerdere tools, waarmee u zelfs berichten mee kan inplannen. Deze manier gebruiken wijzelf ook door middel van Coosto (link), dit is een tool waarmee u de berichten van alle social media kanalen voor een volgende dag kan inplannen. Meer over deze manier? Hieronder staat meer uitleg!